År 1945 uppförde företaget Hägglund & Söner i reklamsyfte en bastu ute på T-bryggan. Den var inte stor. Den kunde rymma högst åtta personer åt gången. Men den blev populär och när företaget år 1949 beslöt att lägga ner den hade intresset för bastubad blivit så stort att något måste göras för att rädda den. Den verklige initiativtagaren blev Alfons Eklund som den 28 november 1949 kallade samman de som var intresserade av att rädda bastun till ett möte och resultatet av det blev att man den 6 februari 1950 bildade Malmö Bastu-Gille. Medlemsantalet var då 44 medlemmar. Den 5 maj 1951 kunde den första bastun invigas på den så kallade Ribersborgsbryggan, idag känd som T-bryggan.

Intresset för bastubad hade ökat betydligt, inte minst genom den årliga traditionen med "Stora Lögaredagen" på höstkanten, då malmöborna fick chansen att provbada gratis i bastun. Medlemsantalet ökade kraftigt och 1960 började bastun på T-bryggan bli alltför trång. Bastu-Gillet anfört av Alfons Eklund gick åter igen till aktion och i augusti 1962 kunde en herr- och en dambastu med tillhörande vedförråd invigas på Ribersborgs Kallbadhus.

Under åren som gått har Bastugillet legat på och krävt utbyggnader av bastuna och omklädningsrummen, toaletter, duschar m.m. i takt med att intresset för bastubad ökat. I mitten av 1960-talet stoltserade Bastugillet med drygt 10.000 årsbesök i bastun. 2015 hade Ribersborgs kallbadhus över 175.000 årsbesök inne på badet. 2019 uppgick besöksifrorna till 210.000 årsbesök och många fler som nöjde sig med ett besök i restaurangen.

Så det är hög tid att än en gång kräva utbyggnad av faciliteterna, eftersom det är lite väl mycket trängsel ibland, för att det ska vara trivsamt. Även om huset är byggnadsminne idag, så är det fullt möjligt att bygga fler bastur, omklädningsrum, toaletter och duschar samt ett gemensamt soldäck ut över stenpiren mot havet, i samarbete med kommunen och i samförstånd med länsantikvarien.

Läs mer om Bastugillets och bastuns historia