Beslut om höjd medlemsavgift 

Onsdagen den 26 mars 2025 höll bastugillet sitt årsmöte på Öresunds Funkis

Vid årsmötet tillkännagavs vem som erövrat en inteckning i det ärofyllda vandringspriset Årets Badare och det var Juliana Öhlmajer som erövrade denna ärofyllda titel efter en omröstning bland medlemmarna i Bastugillet.

Att det blev Juliana som fick mest röster förvånade inte oss i styrelsen när rösterna räknades. Juliana är alltid lugn, trygg, vänlig och glad i bastun och har alltid ett vänligt ord till övers till de andra gästerna i bastun, oavsett om det är förstagångsbesökare eller stammisar. Tillsammans med Nek har hon bjudit på flera sköna aufguss med bra val av dofter och musik, när Bastugillet haft aufgusskvällar på Öresunds Funkis.

Som vanligt i förrättades dragning i lotteriet, där alla medlemmar som löst medlemsavgift för 2025 före årsskiftet och är personligen närvarande på årsmötet, deltager med en lott.

Priserna består av flera attraktiva ting för aktiva bastubadare och värdet på var och en av priserna överstiger medlemsavgiften, så det var fyra nöjda vinnare som fick vars en bärkasse med badtillbehör. 

Höjd medlemsavgift 2026

Styrelsen föreslog en modest höjning av medlemsavgiften med 25 kr för 2026, med hänsyn till ett stigande kostnadsläge. Men förslaget röstades ner av mötet som beslöt att den nya medlemsavgiften för 2026 ska vara 200 kr för att vi ska ha råd att ha mer påkostade arrangemang med exempelvis inbjudna aufgussmästare från Danmark osv. 

Omval

Hela styrelsen, revisorer och valberedning fick fortsatt förtroende och styrelseledamöterna fick vars en blomma som tack för det fina arbete de lägger ner på Bastugillets arrangemang och det löpande föreningsarbetet. 

  

Bad, bastu och Aufgussfest:

Efter årsmötesförhandlingarna serverades en kall pastasallad med kyckling, soltorkade tomater, vitost, edamebönor, gurka, majs, coleslaw, oliver, samt Creme Fraiche örtdressing, från Mix&eat. 

Kaffe och flera sorters kakor som Marianne och Inger bakat. 

Vi försökte oss också på att stämma upp i allsång till kaffet med mellovinnaren Bastu, bastu, men den sången är inte helt lättsjungen, även om vi hade texten utskriven på papper.  Men refrängen lät bra, konstaterade vi efteråt. 

Bastun var uppvärmd när vi avslutat måltiden och där blev det aufgussfest med avsvalkande dopp i Öresunds vågor till kl. 22.30

Så det var ett gäng nöjda och glada medlemmar som gick hemåt över Limhamnsfältet i nattmörkret efter  en härlig kväll i goda vänners lag!

 

Efter årsmötesförhandlingarna serverades en enklare förtäring och sen blev det bad och bastu till kl. 22.30 med många sköna aufguss. 

Läs mer om vandringspriset Årets badare och vem som erövrat detta ärofyllda pris här: https://www.bastugillet.se/index.php/aktiviteter/arets-badare

 

 

Fredagen den 23 augusti hade Bastugillet en trevlig  och lärorik vinprovning hos Murre och Lena på Klagshamns vingård. Vi fick en mycket engagerad och intressant guidning i vinets underbara värld och fick provsmaka fem av Klagshamns Vingårds fina viner. De fem vinerna var 

1: Klagshamns Rosé (50 cl)

2: Solaris(75 cl)  vitt

3: Inkognito  (75 cl)  vitt

4: Vega  (75 cl)  lätt, rött

5: Textur (75 cl) 

Samtliga viner ingår numera i Systemets ordinarie sortiment, liksom Vingårdens övriga utbud. Det har varit en lång resa för Lena och Murre att få in vinerna i Systembolagets sortiment, eftersom de var tidiga pionjärer och satsade på svensk vinodling på heltid 2001. Murre har också blivit en inspiratör och konsult  för många andra som satsat på vinodling i vårt kyliga klimat, där Solaris blivit en succé eftersom den är lättodlad på våra breddgrader med sina stora blad, som kan fånga upp de sparsamma solstrålarna häruppe i Norden. Enligt Murre har man numera vingårdar med bra skörd ända upp till Norrtäljetrakten och det är allt fler som satsar på vinodling. Jordarna runt Klagshamn har visat sig vara mycket lämpliga för vinodling, med ett bra klimat tack vare att sommarvärmen stannar kvar i Öresund och ger ett behagligt klimat. 

Efter vinprovningen bjöds vi på en välsmakande tapasmeny från Lilla Sjötorp

Meny:

Klassiska tapasmenyn: Skagen, rostbiff, cheddarpaj, omelette med gravad lax.

 
 

 

Här kan du kolla in hela sortimentet från vingården i Klagshamn på systembolagets hemsida: 

https://www.systembolaget.se/sortiment/?q=klagshamns

 

Besök vingårdens egen hemsida:

 https://vingardeniklagshamn.se/

 

På Ribersborgs kallbadhus egna Oktoberfest lördagen den 28 september 2024 fick Lars Olsson och Jonas Björö från Bastugillet agera aufgussmästare i full tyrolerutstyrsel med lederhosen och tyrolerhatt och de bidrog starkt till att det blev en mycket lyckad kväll på badets midnattsdopp. En annan faktor som bidrog till trivseln denna härliga kväll var all den tyskinspirerade maten kocken Isabell och serveringspersonalen hade dukat upp i restaurangen. 

Lördagen den 25 juli fick ett glatt gäng vinintresserade medlemmar från Malmö Bastugille en guidad tur på vingården i Klagshamn.

Vi fick följa med ut bland vinstockarna och se årets skörd av snart solmogna druvklasar av röda och gröna druvor. Vi fick lära oss allt som är värt att veta om vinodling och framställning av vin från dessa ädla druvor och allt om klimatets och jordmånens betydelse för en lyckad vinskörd.  Rundvandringen avslutades med en frågestund och sedan satte vi oss till bords i vingårdens växthus och fick uppleva en genuin vinprovning med fyra av Klagshamns vingårds mest karakteristiska viner. Till vinprovningen serverades också en lättare måltid bestående av 4 små tapas per person. 

Därefter fortsatte det muntra sällskapet till Malmö Arens, där vi efter lite krångel vid hissarna kunde samlas i Skybaren på 16:de våningen och njuta av den hänförande utsikten över Malmö och barens goda drinkar. 

 

 

 

Besök Klagshamns vingårds hemsida och lär känna deras produkter och filosofin bakom vinproduktionen:

https://www.vingardeniklagshamn.se/hem/vingarden/index.html

 

 

Perfekt väder när Bastugillet inbjöd till kräftskiva med bastu och aufgussfest!

 

 

Fredagen den 6 september 2024 höll Bastugillet en mycket uppskattad kräftskiva med aufgussfest på Öresunds Funkis. Det fantastiska vädret med värme och en underbar solnedgång gjorde kvällen mycket lyckad. Två gäster från Varbergs kallbadhus bidrog också till den gemytliga stämningen runt borden. 

Gästerna hade med egna kräftor med alla tillbehör och det blev en fin picknickfest med god stämning runt borden. Sen blev det bastu och en underbar aufgussfest med bad under stjärnorna, när solen gått ner över sundet.  

 

Tack för att ni kom och gjorde denna härliga kväll till en oförglömlig fest i goda vänners lag! 

/Styrelsen