Från och med i höst blir det förlångt öppethållande och familjedagar med gemensamt bad på söndagarna, efter förebild från Norra Kallbadhuset i Helsingborg, lovar Jonas Rincon Dahlberg i en tidningsartikel i Sydsvenskan den 25 juni. Då kommer badhuset att vara könsneutralt och det blir möjligt för par, familjer och vänner att bada tillsammans från valfri brygga. Man kommer också att kunna ta ett gemensamt bastubad i vilken som helst av de fem olika basturna på kallis och pusta ut mellan baden eller ta en fika tillsammans inne på badet. 

– Tanken är att fler ska kunna besöka oss tillsammans, säger Jonas Rincon Dahlberg på Hekajo som driver badet.

- Vi vet att majoriteten av badgästerna och då inte minst våra medlemmar ser fram emot detta, säger Lars-Gunnar Bengtsson, ordförande i Malmö Bastugille. Det är en naturlig utveckling som ligger rätt i tiden och det kommer att bli ett lyft för kallbadhuset. 

Det har varit ett starkt uttalat önskemål från många badare efter framgången med Queer-kallisdagarna att kunna bada och fika tillsammans, oavsett kön eller könsidentitet på regelbundnda tider och dessa tankegångar har stöd av Bastugillet, vars medlemmar tagit intryck av hur bra det fungerar i Helsingborg och inte minst på baden i Tyskland. Så det här är verkligen en positiv utveckling för de flesta badgästerna. Ensamstående och de som inte uppskattar nyordningen kan ju undvika familjedagarna  och besöka badhuset som vanligt på de övriga könsseparerade öppettiderna. Med förlängt öppethållande på söndagskvällen är ju alla vinnare och ingen förlorare, oavsett om man gillar familjebad eller ej. 

 

Bastugillets Tysklandsresa: 

Partyaufguss till dånande discomusik

Trettondehelgen på Ostsee-therme i Scharbeutz vid Timmendorfer Strand blev precis så galen partyhelg som förväntat för de 15 resenärer från Bastugillet som njöt ohämmat av partyaufguss och midnattsdopp i havet tillsammans med alla partyglada tyskar som valt att fira avslutningen på julledigheten med bad, bastu och hålligång till långt in på småtimmarna på badparadiset Ostsee-therme.

Efter det rykande heta partyaufgusset till dånande discomusik och allsång i bastun blev det en snabb rusch ner till havet där ortens frivilliga livräddare iklädda våtdräkter och med facklor i händerna bildade en rektangulär inramning i vattnet, beredda att ta emot den muntra skaran av vinterbadare.

Rykande hett och starkt glühwein servererades i ett uppvärmt tält på stranden till de modiga vinterbadarna efter doppet i Östersjöns vågor.  Alla som doppat sig i det 5-gradiga vattnet fick ett bevis på sitt mod i form av ett orangefärgat armband. 

Söndagens bad blev betydligt lugnare, med stillsamma bastusessioner och fridfulla aufguss innan det var dags att styra kosan mot Malmö igen efter ännu en härlig helg med Bastugillet i Tyskland. 

Nästa officiella resa med Bastugillet till badparadiset www.Ostsee-therme.de var planerad till 4-6 april 2025 - men har ställts in p.g.a lågt deltagarantal. Men inget hindrar medlemmarna att ändå åka dit. Boka ditt boende på https://www.hotel-belveder.de/ redan nu (gratis avbokning intill 7 dagar före ankomst) . 

 

Vi i Bastugillets styrelse hoppas kunna återkomma med ett nytt upplägg för våra årliga Tysklandsresor snart.  

Söndagen den 9 december drog Bastugillet norrut...

Helsingborgsturen med julbord, bad & bastu kan bli en årlig tradition efter den lyckade utflykten i söndags. Det konstaterade alla de glada badare som äntrade ett minst sagt överfullt Öresundståg från Malmö/Lund upp till Knutpunkten i Helsingborg. Trots trängseln på tåget lyckades vi behålla ett glatt humör. Julbordet stod dukat på färjan Aurora kl.12.45 och efter två turer över sundet blev det lite kulturupplevelse, när vi mätta och belåtna gjorde en kort visit på Dunkers kulturhus innan Norra kallbadhuset öppnade kl.16.00  för bad och bastu. Där var det flera från Bastugillet som anslöt och vi fick en härlig baddag i bastun med vackraste utsikten i Öresundsregionen. På hemvägen var det flera som redan började se fram emot nästa års julbord och julbad i Helsingborg....

Beskrivning:

 

Glad midsommar!

 
Midsommarafton är en av årets två dagar när Ribersborgs kallbadhus har stängt. (Julafton är den andra).
Vi i Bastugillets styrelse vill passa på att önska våra medlemmar en härlig midsommarhelg.
Är du ändå sugen på ett midsommardopp, så ta med picknick-korgen och åk ner till brygga 10 vid lunchtid, där du kan sammanstråla med andra medlemmar från Bastugillet för en spontan picknickfest.
Tyvärr är det nog ingen från styrelsen på plats, men det ska väl inte hindra medlemmarna från ett skönt midsommardopp och en trevlig stund i goda vänners lag, eller hur?
Skicka gärna foto till Facebookgruppen!
Glad Midsommar önskar vi i styrelsen alla våra medlemmar!